The Elin for Stadsminister 2014



så, jag har ju bestämt mig för att starta ett politiskt parti som ska göra mig till stadsminister år 2014. det hela började som ett skämt men på något sätt så blev Marcus Nilsson min andreman och helt plötsligt blev allt jätteseriöst. Jag tänkte i alla fall punkta upp lite av sakerna som vi står för:

1. Jag tycker fortfarande att alla ska heta Elin men att jag ska vara The Elin, som huvudguden av något slag och alla ska dyrka mig. Marcus har ännu inte yttrat sig om detta (för jag har inte erkänt detta än) men om några dagar får ni ett klart besked.

2. Jämställdheten har vart viktigast för oss, eller ja; för mig. Marcus skiter jag i egentligen, han är bara med i mitt parti för annars skulle han skaffa sig ett eget och då har ju jag fler motståndare = dåligt. I alla fall. Jämställdheten. Jag tycker att vi först ska intala alla tjockisgubbar i skinnfortölj att de är äckliga och att det är de med sina välvalda meningar såsom "kvinnor kan men vill inte" som sätter stopp för oss. När det är klart ska alla löner bli lika för samma utförda arbete, anställningspapper och  CV'n ska inte innehålla namn eller kön utan man får lära sig att gå efter bästa merit. Feminism ska ingå i lärokursen när man pratar om politiska ideologier, genus bör det pratas mer om i skolan och ska barnen ha leksaksspis på dagis så ska de även ha andra saker som har med hemmet att göra. OCh BR katalogerna måste sluta ha rosa bakgrund på flicksakern och blå på pojksakerna - inte okej!

3. Både jag och Marcus är helt emot Euro av den simpla anledningen att allt kommer bli dyrare. Jag vill även ha tillbaka femtioöingen av exakt samma anledning.

4. Betygen ska inte sättas från tidigare ålder/klass. Barnen kommer att bli pressade av tanken på betyg och i så ung ålder klarar man inte av det. Stressen inför prov är redan stor, man ska inte behöva oroa sig för att bli betygssatt också som sjuåring. Omdömen är helt okej från tidigt ålder då detta ger eleven en chans att vara med och se hur det går, sätta upp egna mål och få hjälp. Men inga betyg.

5. Vi är emot förslaget (som kan bli lag) på att föräldrar till stökiga elever måste sitta med dem en dag i skolan. Att tvinga föräldrar är aldrig en bra sak även om det låter fint och enkelt. Man kan inte tvinga någon att vara borta från sitt jobb för att barnet är stökigt. Istället vill vi ge lärarna mer makt i sitt eget klassrum. Idag får de egentligen inte ens slänga ut någon ur klassrummet, och så ska det inte vara. Straff ska finnas, men ingen annan ska behöva drabbas.

6. Jag är fortfarande helt inne i banan-idén. Hur coolt vore det inte om allt betalades i bananer? Awesome! Och helt plötsligt skulle Afrika vara det rikaste landet i världen och så vips skulle det blir lite bättre där. Det låter rasistiskt men det var inte så det menades. Det hela var en skämtgrejj i skolan som vidareutvecklades. Helt perfekt vore det i alla fall om världens ekonomi egentligen var bananer.

7. Jag vill ha bort Monarkin, det vill inte herr Nilsson (HAHA!). Så vi beslutade oss för att helt enkelt ha kvar dem, men de kommer varken ha makt, pengar eller rätten att åka utomlands för att göra reklam för Sverige. Det sistnämda är mitt eget förslag dock.

8. Det här är inte rätt om vi ska titta från punkt 2, men det är inte mer än rättvist kom vi båda fram till: Alla kvinnor i viss ålder ska få hundra kronor extra varje månad av den enkla anledningen att vår röda vecka varje månad kostar pengar. Och inte till smink, godis eller så, utan till tamponger och bindor. Detta är inget vi kan bli av med bara sådär, och då är det inte rätt att vi ska ha mindre pengar för att köpa två paket bindor i månaden. Så, det får staten betala. Det får börja när kvinnan kommer i puberteten och avslutas i klimakteriet. Möjligtvis mellan åldern 13-55, på ett ungefär.

9. Kondomer ska vara gratis. Det är viktigt idag att människor inser allvaret i att skydda sig och många är inte villiga att betala pengar för lite gummi, och antalet könsjukdomar blir bara större för varje år. Hur svårt är det då att göra kondomen gratis? Posta dem i brevlådan dessutom eller nåt, eller sluta tro att allt som har med sex att göra är tabu. Skärp er! Vi lever fan på 2000talet.

10. Kollektivtrafiken ska vara betydligt billigare. Maxpriset för ett månadskort utan reducerat pris ska vara hälften av vad det är idag. Det är inte okej att betala hutlösa priser för att kunna ta sig framåt i landet. Gratis vill vi dock inte att det ska vara, för då blir skatten ännu högre för att pengarna ska rulla in på ett annat sätt och vi vill ändå försöka hålla skatten på en okej nivå. Allra helst vill vi införa att det kostar tjugo kronor att åka vart som helst inom Stockholms gränser igen - vi jobbar på det.


Kommentarer
Postat av: Marcus

Kungahuset SKA vi ha kvar, det är min nyckelfråga! och varför (HAHA!) ? xD



Svenska kronan ska vi ha kvar, helst i kombination med bananer. Dessutom så gör vi ju afrikanerna en god tjänst. Du är smart du, fast du är ungersk.



Då är frågan, ska transfistiter få 100kr mer i månaden? och de som inte har fått mens förrän dom är 30 bast, dom då? :O



:O



puss!



Postat av: Matilda

JAG STÅR FÖR ATT VI AVSKAFFAR MONARKIN.

2010-08-11 @ 14:42:22
URL: http://whenwecollide.blogg.se/
Postat av: Tiffany :D

HAHAHAHAHAH NI E SÅÅ SKÖNA MINA KÄRASTE MUPPAR!! xD vi får allt ta o träffas alles o snacka igenom dehära! ;D

p&k!<3333

2010-08-13 @ 11:58:32
Postat av: MONGOT

JAG RÖSTAR PÅ DIIIIG<3

2010-08-13 @ 22:01:52
URL: http://varstabarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0